CLASSE 4 ( VOORWAARDEN )

Voorwoord
Alle beginnelingen die reeds naar één onzer meetings kwamen kijken en die zich niet durfden inschrijven omdat zij hun rijniveau niet voldoende achten hebben hetzelfde probleem : waar gaan om te oefenen ? In de bos- en veldwegen is het verboden. Op een permanente crossomloop met allerhande technische moeilijkheden en samen met soms zeer snelle en ervaren crossers : te gevaarlijk. Op weilanden die je dan nog moet weten te vinden en waar het eveneens verboden is zonder een specifieke toelating van de regio. In België is het helemaal niet eenvoudig. De Victory Club biedt u vandaag een oplossing : de Classe 4.

 

De Classe 4

In zijn gang om vrijetijdsrijders activiteiten aan te bieden wil de Victory Club nu iets verder gaan door aan echet beginnelingen de mogelijkheid te geven om in alle veiligheid en wettelijkheid, met een gestructureerde omkadering op mooie omlopen zonder technische moeilijkheden te kunnen rijden/oefenen. Daarvoor creeerden we een nieuwe categorie : de Klasse 4 die deze piloten toegang verleend tot onze grote omloop van 09u00 tot 11u00, vooraleer de Klasse 1, 2 en 3 piloten de omloop betreden. De omloop is volledig voor hen gereserveerd zodat ze zich dan ook zonder enige stress kunnen uitleven en oefenen teneinde zich voor te bereiden op een eventuele deelname aan de hoofdmeeting van onze Club.

 
Omlopen aangepast aan de Classe 4
Onze omlopen zullen aangepast worden aan het niveau van de Classe 4 piloten. Moeilijke technische stukken evenals onze chicane/tijdscontrole zullen niet bereden worden.

   

De Classe 4 : voor wie ?
Iedereen van minstens 12 jaar die wil leren motorijden ttz de basishandelingen onder de knie wil krijgen ( ontkoppelen, koppelen, gas geven, remmen, wisselen van versnelling, enz. ) tot hij voldoende ervaring heeft om in de andere Classes te rijden. De Classe 4 kan tevens interesant zijn voor personen die hun bromfiets of motorijbewijs willen bekomen. Op vlak van veiligheid is een alle terreinen opleiding met slipervaring zeker een pluspunt. Geen enkele baanopleiding laat je toe om bvb echt te slippen of andere figuur te maken zoals dit echter wel kan op een grondomloop. Op de openbare weg kan het bemeesteren van zulke situatie levens redden. Tevens geven we de mogelijkheid aan de echte oudere piloten die totaal niet meer rijden maar die dit nog wel eens zouden willen doen om nog eens op een omloop te rijden.

De Club reserveert zich het recht van toegang tot de Classe 4. Iedere piloot die een reeds deftig rijniveau heeft gaat over naar de Classe 3.

Welke motos ?

Gebaseerd op gezond verstand zijn dit de regels : alle terrein motos, zeer geruisloos en max 30 pk.

Motos met meer dan 30 pk zullen door ons technisch team afgesteld worden.

Wat is de ideale moto voor een debutant ?
Eerste en belangrijkste raad : kies een moto met een lage zadelhoogte zodat beide voeten gemakkelijk aan de grond komen.
De motor moet gemakkelijk starten. Kies voor een lichte, kleine cilinderinhoud.Een electrische starter is ideaal maar niet noodzakelijk.

Een kleine luchtgekoelde 4-takt is niet nerveus, is gemakkelijk te bemeesteren en zeer geruisloos.

Vele tweedehandsmotos van de jaren 80 -90 voldoen perfect.

   

Zijn er niet toegelaten motos ?

JA

- alle crossmotos in het algemeen behalve indien hun geluid minder dan 92 db is ( opgelet : de Club levert geen Victory dempers voor de Classe 4 )

- alle motos van meer dan 30 pk. Onze technisch team zal deze moto beperken aan 30 pk.

Een goede raad : verkies een enduro 125 cc 2-takt of een 250 cc 4-takt moto conform aan onze geluidsnormen.

Vermijd de zwaardere enduromotos en de crossmotos in het algemeen.

          

U twijfelt voor uw moto ?

Neem contact op met ons secretariaat.

   

Minimum veiligheidsuitrusting
Verplicht : helm, bril, handschoenen, crosslaarzen, been- en armbeschermers.
Aangeraden : bovenlichaam- en nekbeschermer

  

Coach
Een Classe 4 piloot kan zich op de omloop laten begeleiden door een andere piloot. Deze laatste zal :

- vermeld zijn door de Classe 4 piloot bij zijn inschrijving
- als Classe 1-2-3 piloot ingeschreven zijn voor de 4-uren meeting
- steeds in de omgeving van de Classe 4 piloot blijven op de omloop
- gematigd rijden
- op een geruisloze moto met laag toerental rijden
- een veiligheidsuitrusting dragen zoals hierboven vermeld
- een oranje fluo vest drage

   

Technische controle
Iedere moto Classe 4 ondergaat een vermogen- en geluidstest. Onze technische ploeg kan een vermogen beperken indien nodig maar kan in geen enkel geval een

Victory demper verlenen/monteren.( = gereserveerd voor de Classe 1-2-3 piloten)
Banden : vrije keuze

    

Inschrijvingsvoorwaarden
Minstens 12 jaar zijn.

Ouderlijke toelating voor de minder dan 18 jarigen ( downloaden op pagina "On-line formulieren" ). De aanwezigheid van één van de ouders ter plaatse in absoluut noodzakelijk voor het ondertekenen van de nodige dokumenten.

Voldoen aan de Classe 4 voorwaarden ivm rijniveau
Een peter hebben.
Een aansluitingsaanvraag indienen met vermelding van vroegere rij-ervaringen in het kader commentaar.
Inschrijvingsprijs : 40 €
Jaarlijks lidgeld : gratis

Practische tips, op de omloop
Rijsessie van 09u00 tot 11u00
Een goede raad : om maximaal van de 2 uren gebruik te nemen, je reeds aankleden van zodra je aankomt en je moto ( met niet-draaiende motor) aan onze technische ploeg presenteren vanaf 08u30.

Terwijl de moto gekeurd wordt kan je je in de andere tent laten inschrijven.

Je bekomen inschrijvingsbewijs aan de technische ploeg voorleggen voor het aanbrengen van hun goedkeuringsstempel.

Terug naar de inschrijvingstent, je inschrijvingsgeld betalen en rugnummer nemen(waarborg = identiteitskaart)
Je aanbieden aan de ingang van de omloop.
Laatste tip : iedere Classe 4 piloot die na zijn rijsessie het terrein wil verlaten heeft er baat bij zich in de omgeving van de ingang/uitgang van de parking te parkeren.